27/6/13

Poesía visual de la mano de Pep Canyelles y Esther Olondriz - Diario de Ibiza




diario de ibiza

Poesía visual de la mano de Pep Canyelles y Esther Olondriz

C. Convalia | Formentera

­La amistad, en la mayoría de los casos, genera fidelidades que van más allá de los sentimientos. Eso es lo que les ha pasado a Pep Canyelles (Palma, 1949) y a Esther Olondriz, también de Palma, dos de los más importantes creadores contemporáneos del panorama balear. Como muchas cosas de las que les pasan, la idea de la exposición en Formentera nació por casualidad. Cuentan, quitándose la palabra el uno al otro, que el pasado año cada uno, por su cuenta, volvió a Formentera para reencontrarse con un mundo en el que coincidieron en los años setenta. De vuelta en Palma comentaron sus respectivos viajes y se plantearon hacer una exposición «en Formentera y concretamente en esta sala», precisa Canyelles. Olondriz admite que ha sido un «reencuentro con Formentera», además de exponer por primera vez junto a su amigo, «lo que no habíamos hecho nunca, a pesar de nuestra amistad», apunta.

El título 'Entre mentes sospechosas y territorios vigilados' resume dos universos artísticos diferentes pero relacionados con la poesía visual. Pep Canyelles vuelve a su infancia. A los juguetes transformados en obras de arte y marcados por la idea de viajar a ese espacio interior que define como territorios vigilados. Por su parte, Esther Olondriz, hace una apuesta minuciosa en la que captura mentes sospechosas, a través del collage, con variedad de materiales y que luego enmarca en maderas de los años cincuenta.

El valor estético de la muestra es evidente pero los autores captan la atención del espectador gracias a que cada propuesta abre la puerta a múltiples interpretaciones. Los dos afirman no querer identificarse con ninguna etiqueta al uso. Eso sí, dicen que todo empezó cuando eran jóvenes y conocieron la obras del Joan Brossa, al que consideran «un maestro».

COMUNICAT AAVIB DE SUPORT PÚBLIC A L'ARTISTA LLONOVOY



L'AAVIB vol donar suport públic a Miguel Àngel Llonovoy. L'artista, que cada any fa el pregó de Sant Joan, s'ha negat a fer-ho perquè no han volgut retribuir-li el servei.

Defensam el dret de l'artista a una remuneració econòmica pel treball realitzat o per la prestació dels serveis que comporta la seva participació en una activitat artística amb independència dels drets d'autor econòmics per l'explotació de la seva obra.

Llonovoy ha volgut reivindicar amb el seu gest, la professionalització de la tasca cultural i així ho ha fet, mitjançant una resposta escrita i publicada als mitjans de comunicació.

AAVIB- Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears

Llonovoy explica que si no fa el pregó és perquè enguany no volien pagar-lo


L'AAVIB vol donar suport públic a Miguel Àngel Llonovoy. L'artista, que cada any fa el pregó de Sant Joan, s'ha negat a fer-ho perquè no han volgut retribuir-li el servei. Defensam el dret de l’artista a una remuneració econòmica pel treball realitzat o per la prestació dels serveis que comporta la seva participació en una activitat artística amb independència dels drets d’autor econòmics per l’explotació de la seva obra. Llonovoy ha volgut reivindicar amb el seu gest, la professionalització de la tasca cultural i així ho ha fet, mitjançant una resposta escrita i publicada als mitjans de comunicació.

AAVIB- Associació d’Artistes Visuals de les Illes Balears

El còmic entra a la polèmica amb una resposta en format de pregó que reproduïm íntegrament

via AAVIB - Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears

Totes les cares d’Ian Waelder


IAN WAELDER inaugura exposició individual demà "Side/Walk" dins del programa oficial de PalmaPhoto Ian Waelder entra per la porta gran al PalmaPhoto d'enguany: ho fa amb una exposició individual i el fitxatge oficial en el llistat d'artistes representats per la galeria Louis 21. Side/Walk és, d'alguna…

via AAVIB - Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears

Ian Waelder "SIDE/WALK"

Inauguración de la exposición individual de Ian Waelder "SIDE/WALK" y en The Envelope, "UN AVIÓN DE FELDMANN" de Misha Bies Golas. Dentro del programa del Festival Palma Photo 2013.

LUIS MARAVER a Es Polvorí de Dalt Vila



Recordau que LUIS MARAVER inaugura dijous a Eivissa, a l'espai Es Polvorí de Dalt Vila

via AAVIB - Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears

Primer Festival doméstico Cultura a Casa



Els companys de Tres Serveis Culturals es llencen a una nova aventura amb el Festival Cultura a Casa, previst pel setembre.

La asociación cultural Cultura a Casa presentó ayer a los medios la campaña de Verkami con la que pretenden conseguir parte de la financiación que necesitan para llevar a cabo el primer Festival doméstico Cultura a Casa, un evento que tendrá lugar en Palma entre el 19 y el 29 de septiembre
via Diario de Mallorca

Cineciutat amb entrada gratuïta



Ja sabeu que els amics de l'ASIM organitzen el cicle de cinema d'aventures, rodat a Mallorca. Dimecres arriba una nova pel·lícula als Cineciutat amb entrada gratuïta

Arxiu destinat a la recuperació, conservació i difusió del patrimoni fotogràfic, cinematogràfic, videogràfic i fonogràfic, produït o relacionat amb l'Illa.

via AAVIB - Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears

A l'ECT Solleric vos ajuden a posar en marxa la vostra idea de guió.



A l'ECT Solleric vos ajuden a posar en marxa la vostra idea de guió amb el taller per escriure projectes cinematogràfics durant el mes de juliol

via AAVIB - Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears

Com intervenir a l'espai públic natural



Els nins han acabat l'escola... Quina millor manera d'introduir-los als processos creatius que amb un taller al Port de Sóller on aprendran com intervenir a l'espai públic natural

via AAVIB - Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears

Des d'Eivissa, vos presentam a Antonio Navarro


Cada dilluns ens trobam per introduir-vos als integrants del nostre bloc

Avui, des d'Eivissa, vos presentam a Antonio Navarro

via AAVIB - Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears

Pau Faner a Ciutadella


Exposició antològica de Pau Faner al Roser de Ciutadella, dia 6 de juliol

És novel·lista, pintor i professor de secundària. Doctorat en Filologia Romànica. Com a narrador va introduir el realisme màgic en la literatura i les seves obres han estat sovint escrites des de referents mítics o fantàstics.

via AAVIB - Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears http://www.paufaner.com/

el Jardí Botànic de TÒFOL SASTRE



Si voleu conèixer el Jardí Botànic de TÒFOL SASTRE, podeu passar per la galeria Joan Melià d'Alcúdia a partir de les vuit del vespre

via AAVIB - Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears

Transformem el parc!



Comencen les activitats pels més petitts, ara que s'ha acabat l'escola
via AAVIB - Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears

Diez años de clínica Borromea en el MACBA, escrito de Montserrat Rodríguez : Instituto de Arte Contemporáneo


iac

Diez años de clínica Borromea en el MACBA, escrito de Montserrat Rodríguez

Montserrat Rodríguez, psicoanalista, responsable del dispositivo analítico, clínico, que durante diez años (2002-2011) ha funcionado en el MACBA en colaboración con sujetos adultos diagnosticados de TMG (psicosis extraordinarias, desencadenadas, también reconocidas como patologías mentales graves).

Los Museos, espacios de subjetivación disidente ¿es posible? Sí; probable incluso, tan probable como la solidez de sus cimientos reaccionarios: ¿paradoja o perversión?

Con estas palabras inicié una acción epistolar propiciada por la conferencia de Beatriz Preciado ¿La muerte de la clínica? ( MNACRS, marzo 2013). Las cartas, dirigidas a artistas y a profesionales de la gestión cultural y de la docencia vinculados al MACBA y al MNACRS, ponen en cuestión la consistencia ética de algunos usos institucionales de lo público; paradigma de lo que refiero es el curso que ha tenido el programa clínico, psicoanalítico, que durante 10 años ( 2002-2013 ) se ha desarrollado en el Macba trabajando con personas diagnosticadas de patologías mentales graves. Escribe Montserrat Rodríguez, Psicoanalista, responsable clínica de este programa y socia del IAC.

Esta iniciativa es una acción política en el sentido estricto del sintagma. El documento completo lo puedes consultar en: Brumari

El pregón de Llonovoy se queda fuera de la ´revetlla´ de Sant Joan tras 19 años - Diario de Mallorca



Según Llonovoy, la Federació d´Associacions de Veïns se puso en contacto con él, pero no quería que su actuación fuera remunerada. "Me preguntaron si actuaría gratis, y les dije que no, porque este es mi trabajo y redactar el pregón me lleva muchas horas", manifestó el artista.

El caché de Llonovoy se calculaba por un porcentaje de los ingresos de la barra de bar instalada en el Parc de la Mar, que solía ascender a unos 400 euros, según dijo el actor. El ayuntamiento de Palma es el responsable de la financiación económica.

Según el presidente de la Federació d´Associacions de Veïns de Palma, Joan Forteza, han querido modificar el programa para crear un nuevo personaje para las futuras fiestas. La actuación de Llonovoy será sustituida por el demonio bufón. Forteza no quiso avanzar muchos detalles, pero dijo que intentaría mantener el toque de humor de otros años.

La revetlla de Sant Joan en el Parc de la Mar comenzará a las 20 horas, con actividades infantiles. A las 21h habrá ball de bot hasta las 22h, cuando intervendrá Joan Forteza para leer una breve invitación a la fiesta, seguida del misterioso demonio bufón.

A las 22.45h llegará el plato fuerte: el correfoc. En él participirán unos 95 demonios de las colles Enfocats, Realment cremats, Quin fum fa!, Endimoniats y Trafoc. También estarán presentes el Drac de na Coca y el de Sant Jordi. La regidora de Participación Ciudadana, Esperanza Crespí (PP), recordó las medidas de seguridad habituales de los correfocs, como vestir ropa de algodón de manga larga, calzado adecuado, tapar la cabeza con un pañuelo, llevar tapones para los oídos y gafas de sol.

Más kilos de pólvora
El correfoc tendrá más petardos y bengalas que el año pasado. En total, 5.250 unidades pirotécnicas frente a las 4.600 de 2012, lo que supondrán 41 kilos más de pólvora durante los 45 minutos de baile endiablado.

El programa se cerrará con una verbena musical a partir de medianoche a cargo de Marino e Marini. La música en el Parc de la Mar finalizará a la 1.30h por la obligación impuesta por el ayuntamiento.

Para promocionar la revetlla, se ha utilizado un cuadro cedido por Joan Ribas como imagen del cartel. El coste de la fiesta, asumido íntegramente por Cort, asciende a 29.200 euros, frente a los 35.000 euros del año pasado, según dijo la concejala Crespí. En esa cantidad se incluye tanto el programa del Parc de la Mar como el que se organizará en la Platja de Palma.

Llonovoy explica que si no fa el pregó és perquè enguany no volien pagar-lo



ara balears

Miquel Àngel Llonovoy, el reconegut humorista que cada any elaborava i interpretava el pregó de San Joan a Palma, ha alçat avui la seva veu per a aclarir que la seva absència a la revetlla no és per voluntat pròpia.

L'actor insisteix que la seva renúncia a protagonitzar el pregó és per mor del canvi en les condicions econòmiques de la feina: de cobrar uns 400 euros a fer-ho gratuïtament. Llonovoy ha fet un petit pregó aclaridor -"perquè s'ha tornat a embullar la bulla"-, en què defensa que totes les feines professionals han de ser remunerades. I posa com a exemple que en el mercat hom paga per comprar les verdures. "Si jo pag l'agricultura, no he de cobrar la cultura?", es demana el còmic.

Llonovoy, a més a més, lamenta l'evolució de la revetlla de Sant Joan al parc de la Mar i insinua que la nit i el pregó -una sàtira política- molestava al poder polític . "Algú voldria que aquesta nit fos tan curta que ja no hi fos", diu al pregó que us reproduïm al final de la notícia.

Així mateix, el músic Pep Banyo ha aclarit que no serà ell qui interpreti el 'Dimoni Bufó', paper de nova creació per a substituir el pregó de Llonovoy. La confusió ha sorgit perquè l'Ajuntament de Palma i la Federació de Veïns de Palma han imprès un programa amb els actes de la revetla en què s'anuncia la presència del músic com a Dimoni Bufó. Tanmateix, Banyo s'ha posat en contacte amb l'ARA Balears per a desmentir-ho, lamentar l'errada i assegurar que malgrat que sí que fou consultat sobre la possibilitat d'actuar al parc de la Mar, en cap moment acceptà l'encàrrec.

La confusió s'ha produït per una errada en la distribució del programa de la revetla quan només era "provisional" i no definitiu.
De fet, la Federació de veïns assegura que el nom quedarà en secret fins la mateixa nit de Sant Joan perquè resulti sorprenent per els assistents.

La resposta de Llonovoy:

Sí senyor,
que el dimoni se m'endugui.

He llegit, he sentit a dir
que es comenta i algú diu
que enguany, per Sant Joan
s'ha tornat a embullar la bulla.

Per tal d'enfilar l'agulla
o simplement per enfilar
que si hi ha pregó
que si no n'hi ha...

El que sé ben cert
és que en Llonovoy no hi va.

Aquests temps són molt barroers
qualsevol cosa que passa
només es xerra de doblers.

És veritat
que estic a la ciutat comtal
però a mi, comtal em paguin...
Venc volant!

És molt més mal de fer
aclarir que embullar.
Idò jo, d'embullar en sé molt
això que quedi ben clar.

Avui, m'ha passat una cosa
realment sorprenent
i que molt m'ha fet pensar:

Resulta que he anat al mercat
a comprar quatre verdures
i les m'han volgudes cobrar!

Si jo pag l'agricultura
no he de cobrar la cultura?
No he de cobrar per menar?

Com vos dic, quatre verdures...

Molt magre ha de ser el pressupost per no cabre-hi ni jo!

Siguem raonables
la Nit de Sant Joan
per ser la nit més curta
du molts problemes.

La pregunta és:
i si jo no actuo
encara serà més curta?

Potser sí que algú voldria
que aquesta nit fos tan curta
que ja no hi fos.

Arribarem algun dia
a n'aquesta curtor?

Esperem que no!

Jo, que enguany estava aprenent
per poder fer el pregó en Bâléàr!

Jo, que vos faig riure amb esTIL!

Aquest és el meu ofici, gràcies,
i esper no haver aclarit res de res.

Una cosa tenc present:
les festes són de la gent
Sant Joan independent!

Que hi hagi festa!
Això, és sagrat
No debades és un sant!

La qüestió, finalment, és aquesta:
que es mantingui la festa!

Timades ciutadanes
timats ciutadans:
Endavant les atxes!
(Que no són les hacs).


Sísenyor,

queel dimoni se m'endugui.




Hellegit, he sentit dir

quees comenta i algú diu

queenguany, per Sant Joan

s'hatornat a embullar la bulla.




Pertal d'enfilar l'agulla

osimplement per enfilar

quesi hi ha pregó

quesi no n'hi ha...




Elque sé ben cert

esque en Llonovoy no hi va.




Aqueststemps són molt barroers

qualsevolcosa que passa

noméses xerra de doblers.




Ésveritat

queestic a la ciutat comtal

peròa mi, comtalque em paguin...

Vencvolant!




Ésmolt més mal de fer

aclarirque embullar.

Idòjo, d'embullar en sé molt

això,que quedi ben clar.




Avui,m'ha passat una cosa

realmentsorprenent

ique molt m'ha fet pensar:




Resultaque he anat al mercat

acomprar quatre verdures

iles m'han volgudes cobrar!




Sijo pag l'agricultura

nohe de cobrar la cultura?

Nohe de cobrar per menjar?




Comvos dic, quatre verdures...




Moltmagre ha de ser el pressupost per no cabre-hi ni jo!




Siguemraonables

laNit de Sant Joan

perser la nit més curta

dumolts problemes.




Lapregunta és:

isi jo no actuo

encaraserà més curta?




Potsersí que algú voldria

queaquesta nit fos tan curta

queja no hi fos.




Arribaremalgun dia

an'aquesta curtor?




Esperemque no!




Jo,que enguany estava aprenent

perpoder fer el pregó en Bâléàr!




Jo,que vos faig riure amb esTIL!




Aquestés el meu ofici, gràcies

iesper no haver aclarit res de res.




Unacosa tenc present:

lesfestes són de la gent

SantJoan independent!




Quehi hagi festa!

Això,és sagrat.

Nodebades és un sant!




Laqüestió, finalment, és aquesta:

quees mantingui la festa!




Timadesciutadanes

timatsciutadans:

Endavantles atxes!

(Queno són les hacs).

Exposició de Pau Faner

Dia 6 de juliol s'inaugurarà una exposició antològica de Pau Faner al Roser, Ciutadella, i estarà oberta fins al 3 d'agost de 2013.

ESTHER OLONDRIZ-PEP CANYELLES a Formentera.


Si sou per Formentera, no vos podeu perdre el tàndem ESTHER OLONDRIZ-PEP CANYELLES

via AAVIB - Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears

La portada és una obra de les obres de TÒFOL SASTRE



La nostra portada d'avui és una obra de les obres de TÒFOL SASTRE que podreu veure demà a la galeria Joan Melià d'Alcúdia, on s'inagura "Jardí Botànic" a partir de les 20h

via AAVIB - Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears

Jorge Fuembuena / PALMA PHOTO

ADDAYA CENTRE D'ART CONTEMPORANI
ALARÓ / MALLORCA
Jorge Fuembuena / PALMA PHOTO






SILVIA PRIÓ / ALBERTO POLO / JORGE FUEMBUENA

27 de juny - 6 de juliol i 16 de juliol - 28 de juliol 2013
june 27th - july6th and july 16 - july 28th 2013


una col· lectiva comisariada per intersecció art, Centre d´Art La Real i Addaya Art Contemporani
a group show curated by intersecció art, Centre d´Art La Real and Addaya Art Contemporani

intersecció art carrer

santa clara 4
07001 palma
www.interseccioart.com
971 711 380 / 667 974 066

dimarts a dissabtes 13 - 21.30h
martes a sábados 13 a 21.30
tuesdays to saturdays 1 to 9.30pm





Tomeu Simonet / Nadège You


Addaya Centre d'Art Contemporani
C/ Alexandre Rosselló, 10
07340 Alaró Mallorca
Tel. 971510045
info@addaya-art.com
www.addaya-art.com

Horaris / Horarios / Opening hours:
Dimarts a divendres: 17'00h - 21'00h - Dissabte: 11'00h-13'30h
Martes a viernes: 17'00h-21'00h - Sábado: 11'00h-13'30h
Tuesday to Friday: 5.00pm - 9.00 pm - Saturday: 11.00 am - 1.30 pm

Altres horaris: Cita prèvia / Otros horarios: Cita previa / Other times: By appointment.

Now Here Boys, reunió de mascles que miren i creen ara mateix.


CARLES GISPERT és un dels artistes que prenen part en l'exposició "Now Here Boys" que s'inaugura demà a les 20h al carrer de la Cerdanya, 8 de Palma Podria ser el títol d'una cançó dels Backstreet Boys però és una exposició que s'inaugura demà a les 20h. al carrer de la Cerdanya, 8, de Palma.

via 40putes.com

20/6/13

JAUME OREJUELA vos proposa una activitat d'estiu pels més petits.


JAUME OREJUELA vos proposa una activitat d'estiu pels més petits de la casa: Lightpainting!

via AAVIB - Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears

PalmaPhoto suma oferta y se presenta como festival comisariado - Diario de Mallorca



diario de mallorca

PalmaPhoto suma oferta y se presenta como festival comisariado
Las inauguraciones de las galerías se enriquecerán con otros programas diseñados por Fernando Gómez de la Cuesta
19-06-2013 22:39

Gómez de la Cuesta, Pinya, Estarellas y Fiol, ayer en Pelaires. b. ramon

m. e. vallés palma
Muchas novedades en este PalmaPhoto, que alza el vuelo la próxima semana, en la que se concentrarán los actos centrales de este evento (las inauguraciones son el día 27) que encabeza la asociación de galeristas ArtPalma.
Para empezar, tal y como ya adelantara este diario, participarán en el acto las galerías de Aigab, que han sido invitadas a participar. En concreto, podrán verse las propuestas de Intersecció, Addaya, La Real y la Fran Reus. Dos: PalmaPhoto cuenta con director artístico por primera vez, Fernando Gómez de la Cuesta, quien ha diseñado una serie de programas nuevos que dan forma y aprovechan mejor los recursos con el fin de crecer. Y así ha sido. Además de nombres estupendos en las programaciones (Ballester, Madoz, Kounellis etc), los ciudadanos contarán con conferencias (imprescindible la del miércoles 26 en Es Baluard entre los Premios Nacionales Ballester, Toni Catany y Vallhonrat) o una singular propuesta ciudadana bautizada como PhotoPhone, a partir de la cual los aficionados a la fotografía que estén asistiendo a los diferentes eventos del festival podrán subir sus fotos realizadas con el móvil a la página web de PalmaPhoto usando en su Twitter el hashtag #palmaphoto2013. Dos programas de microbecas para jóvenes artistas y una exposición en los opis de Palma completan la oferta, que crecerá en 2014 con cine y publicaciones.

Per uns capricis del Consolat (Cristina Ros)



ara balears
Per uns capricis del Consolat
LA CULTURA ANÈMICA.No és descobrir la penicil·lina afirmar que la Cultura al nostre país passa per una de les èpoques més magres de les darreres dècades. El govern espanyol i, ipso facto , el seu segur servidor, el Govern balear, no es cansen de dir que no hi ha doblers per fer Cultura. Per altres coses, tampoc, però jo no seré dels qui diguin que la Cultura ha de quedar òrfena quan hi ha altres mancances. Sigui com sigui, el Govern clama que no hi ha doblers per a les arts escèniques, ni per a l'Orquestra Simfònica, ni per a les biblioteques públiques, ni per estimular o ajudar a menjar a la nostra petita indústria cultural. No hi ha doblers per a museus com Es Baluard, el Museu de Mallorca, el Museu de Menorca o el d'Eivissa per esmentar només algunes de les infraestructures culturals més representatives que pràcticament no poden programar activitats perquè, segons els diuen, no hi ha un euro ni per acabar de cobrir les seves despeses corrents i obligatòries. El missatge que se'ns dóna el tenim clar, el que passa és que fa mal creure-s'ho quan, al mateix temps, es fan grans despeses dins el mateix àmbit cultural i sense importar-hi.

EL GOVERN I LA LLONJA. La cúpula del Govern balear, la que es veu i la que està a l'ombra, ho va decidir tan bon punt arribà al Consolat fa dos anys. Els pressuposts en Cultura se n'anirien, com qui diu, en orris, però la Llonja havia de tenir una gran exposició cada any. Una exposició de les que es podien fer quan hi havia grans patrocinadors, amb artistes de renom internacional, obres de centenars de milers d'euros (que vol dir obres cares per a l'assegurança), producció o transports molt costosos, gran catàleg i tot el que calgui. Per ventura per una inconfessable afició al col·leccionisme, potser també perquè els interessa més enlluernar que donar suport a la funció social i educativa que fan diàriament els museus, no sigui cosa que ajudin a culturitzar i fer més crític el personal, el fet és que cada exposició que organitza el Govern a la Llonja, la de Bernardí Roig de l'any passat i la de Tony Cragg que s'inaugurarà d'aquí a un mes, són projectes extraordinàriament costosos per als temps que corren. Amb tots els meus respectes per als artistes i l'admiració per les seves obres, el problema no està en la selecció, sinó en el fet de contraprogramar quan no hi ha per programar allà on s'hauria de poder fer, perquè per això hem construït museus, els hem finançat durant anys i hi ha uns tècnics que pagam perquè facin aquesta feina.

A MI QUE EM PERDONIN. Ja fa molts anys que crec i defens que la Llonja és en si mateixa un luxe d'exposició, i no hi ha necessitat de fer-ne cap altre a dintre. Una vegada vaig poder escoltar Robert Hughes clamar a l'interior de la Llonja un emocionat " oh, this is so contemporary! ". Qui fou el crític d'art de la revista Time , l'autor de Barcelona o d'una de les històries més ben contades i opinades sobre l'art del segle XX, donava així la raó als qui pensam que a l'interior de l'edifici de Guillem Sagrera només cal mostrar-lo tan magnífic com és. Encara que les exposicions dels artistes esmentats no facin mal a l'arquitectura gòtica, per molt que s'hagin negociat molt bé aquests projectes perquè tenguin el cost mínim possible (elevat, sens dubte, quan l'exposició de Tony Cragg inclourà unes deu escultures, algunes de les quals superen les dues tones de pes i s'han transportat d'Alemanya i hi hauran de tornar) i encara que se'ns parli de rècord de visitants, amb uns 240.000 l'any passat. A mi que em perdonin, però la Llonja gairebé no s'obre sense exposició i no té per què fer aquesta funció artística quan els que l'haurien de desenvolupar estan tan mancats, per uns capricis del Consolat.

La SGAE repartió 384 millones entre sus socios en 2012 - Diario de Mallorca



diario de mallorca

La SGAE repartió 384 millones entre sus socios en 2012

EP/Madrid La Sociedad General de Autores (SGAE) repartió 384 millones de euros entre sus socios en 2012, según consta en el Informe de Gestión anual que su presidente, Antón Reixa, presentará en la Asamblea que la entidad celebrará este próximo jueves, y que también admite un déficit de 1,8 millones.

"Teníamos que compensar a través del reparto las reducciones que se produjeron en el terreno del cobro de derechos, consecuencia inevitable de la caída brutal de la demanda cultural y, muy especialmente, de la inversión publicitaria en televisión y radios privadas (-18,4% y -11,4%, respectivamente), de la venta de soportes (-9,2%), de los ingresos de salas de exhibición (-8,5%) y del desastre por la remuneración en copia privada (-79,1%)", plantea Reixa en el Informe.

Todo ello ha supuesto un descenso del 16,2% en los ingresos comerciales de la SGAE, con una cifra de 268,2 millones de euros, "una caída ligeramente menor que la del conjunto de la industria cultural, pero un dato que revela una tendencia con la que no podemos ni debemos conformarnos en el futuro".

"En este contexto diabólico solo cabía intentar compensar al socio a través de una lucha contra el Pendiente de Identificación, fruto de la cual se han repartido más de 75 millones de euros. Esto, sumado al mayor número de obras en circulación, ha permitido que las cantidades repartidas por todos los conceptos en 2012 hayan superado los 384 millones de euros", explica el presidente.

A este respecto, Reixa recalca que "a pesar del descenso en la recaudación, gracias al esfuerzo en identificación y en contención del gasto", se ha repartido "más y mejor".

Gestión financiera

La gestión financiera de la entidad ha estado lastrada en 2012 por dos problemas: la deuda de la Fundación con los bancos, derivada de la construcción y compra de edificios llevadas a cabo por Arteria en los años precedentes, y las reclamaciones fiscales de la Agencia Tributaria.

Reixa ha subrayado que la "atención y subsanación" de ambas contingencias ha obligado a disponer de más de 47 millones de euros (30 de la SGAE más 17 de la Fundación). "Por eso, a pesar de que el resultado neto de nuestra cuenta de explotación ordinaria es positivo en más de un millón de euros, el resultado final de las cuentas de 2012 presenta un déficit de 1,8 millones de euros", explica el Informe.

Para Reixa, "aunque suponga una reducción de más del 50% de las pérdidas de 2011 y contenga una negativa tendencia en los últimos años (-10,8 millones de euros en 2010), esta cifra no conviene relativizarla, sino fijarla en la memoria histórica de la SGAE para conjurar los excesos de un pasado que tanto está costando recuperar".

Comunicado del Instituto de Arte Contemporáneo - IAC

Instituto de Arte Contemporáneo

Comunicado del Instituto de Arte Contemporáneo

Sobre la dimisión de la directora del MUSAC, Eva González-Sancho y sobre el nombramiento del nuevo director, Manuel Olveira.


La dimisión de Eva González-Sancho como directora del MUSAC, hecha pública el pasado 3 de junio y comunicada a la Fundación Siglo de forma privada por la interesada, en sendas cartas enviadas los días 13 y 25 de mayo, ha abierto una crisis institucional entre la Junta de Castilla y León y el sector profesional del arte contemporáneo en España. La citada dimisión y las causas alegadas han puesto de manifiesto que el modelo de gestión del MUSAC dista mucho de ser ejemplar.


Tras la renuncia de González-Sancho se han sucedido una cadena de hechos que, desde el IAC, consideramos constituyen un claro exponente del malestar y disconformidad, por parte de profesionales, colectivos y asociaciones, producidos por el modo en que la Fundación Siglo ha gestionado el MUSAC en los últimos años y por el modo en que la Junta de Castilla y León ha reaccionado ante la citada crisis institucional. La dimisión en pleno del comité asesor de la institución, la carta hecha pública por los trabajadores del MUSAC, las cartas publicadas por ADACE y el propio IAC, así como las cartas publicadas por los anteriores directores, denuncian graves irregularidades administrativas e injerencias políticas en la gestión del museo y revelan que la gestión de dicha crisis institucional ha sido llevada a cabo con una evidente falta de transparencia, por parte de los responsables de la Fundación Siglo y de la Junta de Castilla y León, demostrando en su proceder una ausencia de elementales principios democráticos.


Las únicas explicaciones dadas por la Consejera de Cultura y por los responsables de la Fundación Siglo han pretendido más bien sembrar el descrédito de Eva González-Sancho, que aclarar la situación denunciada. Además, en lugar de generar un diálogo participativo, que pueda fructificar en un consenso y así resolver la crisis producida, se ha ignorado por completo al sector profesional del arte contemporáneo.

Este contexto y la ausencia de una explicación creíble ante las reiteradas denuncias producidas nos lleva a pedir públicamente la dimisión o la destitución de José Luis Fernández de Dios, director de la Fundación Siglo, responsable de las malas prácticas llevadas a cabo en la gestión del museo, por su manifiesta torpeza profesional y manipulación informativa en la gestión de esta crisis, y la destitución de José Javier Fernández, responsable de equipamiento de dicha fundación, quien al parecer está en su cargo para hacer de comisario, probablemente no político, sino económico, pero que se ha arrogado muchas competencias que sin duda no le corresponden.


Las injerencias denunciadas no son en origen de tipo artístico, sino que parten de una casi patológica necesidad de control que lleva al centro a la parálisis y a la necesidad de que todas las decisiones ?incluso las más nimias? sean refrendadas por los gestores de la Fundación Siglo, que de este modo, se convierten en los directores de facto del centro, impidiendo de esa forma el libre y fluido desarrollo de la programación artística y la gestión por parte del equipo.


Consideramos muy importante exigir que se permita al centro la libre disposición de su presupuesto, en función de sus necesidades y no de las variables imposiciones administrativas de quienes realmente desconocen su funcionamiento (porque lo desconocen). Es igualmente importante, como pide Eva González-Sancho, que se publiciten y se dejen claras las responsabilidades y las funciones del director, y de los gestores que pretenden arrogarse su papel. En suma, que se camine hacia lo que muchos sectores en la comunidad piden: la transparencia en la gestión y la administración de los centros y en la política cultural de la comunidad, en manos casi exclusivas de un organismo tan opaco como la Fundación Siglo.


El precipitado nombramiento de Manuel Olveira como nuevo director del MUSAC, con independencia de su cualificación profesional, que no ponemos en cuestión en absoluto, no se ajusta a lo que el IAC considera un procedimiento adecuado. Un director de museo de las características del MUSAC debe ser nombrado en un concurso público, en condiciones de libre concurrencia de los candidatos, de transparencia en la contratación y sobre todo, en un contexto que permita la libertad de actuación y la responsabilidad con respecto a la gestión. Lo que no se da en este caso, tal como hemos visto.


Desde el IAC deploramos la forma en que dicho nombramiento ha sido realizado y lamentamos que el fondo del mismo haya sido una crisis institucional que no ha sido aprovechada por la Junta de Castilla y León para resolver de forma dialogada los problemas denunciados.


Madrid, 14 de junio de 2013


Junta Directiva IAC







"Entre ments sospitoses i territoris vigilats" és la darrera proposta d'ESTHER OLONDRIZ al costat de Pep Canyelles. Inauguren a Formentera dia 24 de juny



"Entre ments sospitoses i territoris vigilats" és la darrera proposta d'ESTHER OLONDRIZ al costat de Pep Canyelles. Inauguren a Formentera dia 24 de juny

via AAVIB - Associació d'Artistes Visuals de les Illes Balears